Politikk

Politisk møtekalender

Møtekalender med saksdokumenter

Møteplan for 2019 ble vedtatt i Kommunestyret den 10.12.2018 (KS 097/18).

Møteplan for kommunestyret, formannskapet og politiske råd og utvalg finner du her.

Lokaldemokrati

Vi er alle innbyggere i en kommune og møter den kommunale virksomheten i alle livets faser. Kommunen skal løse en del oppgaver, og det er de folkevalgte som har ansvaret for at innbyggerne får tilgang til de kommunale tjenestene.

Folkevalgte skal i sitt arbeid ivareta flere roller, blant annet:

  • Ombudsrollen
  • Myndighetsrollen
  • Virksomhetsstyringsrollen
  • Samfunnsutviklingsrollen
  • Arbeidsgiverrollen
  • Eierrollen

Politikk handler om å forvalte samfunnets fellesansvar og bidra til at man har en tjenesteproduksjon og utvikling som kommer alle kommunens innbyggere til gode. Det er i mellomrommet mellom det lovpålagte og de klart definerte regler at rommet for skjønn som lokalpolitikk kan praktiserer. De beste resultatet finner man som oftest gjennom åpne konstruktive diskusjoner og prosesser. Hele kommunestyret har både rett og plikt til å bidra til dette, og har et felles mål om å utvikle Grue.

Kommunestyret

Kommunestyret er kommunens øverste myndighetsorgan og setter langsiktige mål for rammer og drift. De er kommunens styrende myndiget med ansvar for hele den kommunale virksomheten.
Kommunestyret og formannskapet skal sammen med utvalgene ha en klar styringsfunksjon.
Kommunestyret velges av kommunens innbyggere.

I Grue kommune består kommunestyret av 19 representanter.

Ordfører og varaordfører

Kommunestyret velger ordfører og varaordfører.

Ordføreren er kommunens øverste politiske tillitsvalgt, og velges for den samme perioden som kommunestyret. Ordføreren leder kommunestyrets og formannskapets møter.

Wenche Huser Sund fra partiet Høyre (Felleslista) er valgt som ordfører i Grue i perioden 2015-2019.
Mobil: 906 16 307
E-post til ordfører

Åse Bjerke Lilleåsen fra partiet Senterpartiet er valgt som varaordfører i Grue i perioden 2015-2019.
Mobil: 950 36 966
E-post til varaordfører

Ordfører og varaordfører

Formannsskapet

Formannsskapet i Grue består av 7 medlemmer, valgt av kommunestyret blant kommunestyrets medlemmer.

Medlemmer Varamedlemmer
Felleslista (H, V, KrF og SP)  
1. Wenche Huser Sund, ordfører 1.  Berit Hanestad
2.  Åse B. Lilleåsen, varaordfører 2.  Anita Madshus
3.  Per Guttorm Haarstad 3. Ola Rostad
4.  Ivar Elias Lingaas 4.  Gunn Elin Krav Bakke
  5.  Magnhild Viken Moe
Arbeiderpartiet  
1.  Kaja Sillerud Haugen 1.  Helle Oltedal
2.  Aasmund Aaseth 2.  Tore SKarpnord
3.  Roman Drazkowski 3.  Herdis Bragelien
  4.  Mie Nilsen

Komiteene

Komite for Omsorg og miljø

Komite for Næring, oppvekst og kultur (NOK)

Kontrollutvalget

Kontrollutvalgets leder: Ragnar Nyman

Kommunestyret har det øverste tilsynet med den kommunale forvaltningen. Kontrollutvalget er kommunestyrets hjelpeorgan/arbeidsorgan og skal føre det løpende tilsynet med den kommunale eller fylkeskommunale forvaltningen på vegne av kommunestyret. Kontrollutvalget skal utøve sitt arbeid i henhold til kommuneloven og forskrift for kontrollutvalg. Kontrollutvalgets møter er åpne på lik linje med andre kommunale utvalg.

Kontrollutvalget har bl.a. oppgaver knyttet til

  • Tilsyn med forvaltningen, som eksempelvis omfatter vurdering av rutiner, systemer, instrukser osv.
  • Regnskapsrevisjon (bl.a. uttalelse til årsregnskapet og følge opp merknader til regnskapet)
  • Forvaltningsrevisjon (vurdering av bruk og forvaltning av de kommunale midlene)
  • Selskapskontroll (kontroll av kommunens eierinteresser i selskaper)
  • Tilsyn med kommunens revisjonsordning

Sekretariat for kontrollutvalget er Glåmdal sekretariat IKS. E-post til sekretariatet

Kommunens revisor er Hedmark Revisjon IKS. E-post til revisor

Råd og utvalg

Elderådet

Eldrerådet skal være et rådgivende organ for kommunen i saker som har betydning for eldres levekår. Rådet kan også på eget initiativ ta opp saker som angår eldre i kommunen.

Medlemmer Varamedlemmer
1. Harald Stenvadet - leder
Mobil: 901 55 353 
1. Kåre Jørgensrud
2. Knut Lilleåsen   2. Else Waalberg
3. Audhild Amundsen  3. Liv Rolsdorph
4. Solveig Petra Hansen 4. Ivar Lingaas
5. Tore Skarpnord    5. Ragnar Nyman

Råd for likestilling av funksjonshemmede

I Grue har rådet vært oppnevnt siden 1994. Rådet oppnevnes for valgperioden og består av 5 medlemmer. Kommunestyret velger 2 medlemmer fra politiske organ, 1 medlem velges fra administrasjonen etter forslag fra rådmannen og 2 medlemmer velges fra funksjonshemmedes organisasjoner etter forslag fra disse.
Oppgavene til Råd for likestilling av funksjonshemmede omfatter alle saker som angår de funksjonshemmede.

Medlemmer Varamedlemmer
1. Gunn Frysjøenden - leder
Mobil: 414 40 596
1. Turid Storli
2. Arni Bjørn Haraldsson - nestleder 2. Johnny Eriksen
3. Monica Silihagen Bekken 3. Inger Skauen
4. Mariann Holseter 4. Kirsten M. Sagerud
5. Liv Merete Brattli 5. Anita Larsen - sekretær

Barne- og ungdomsrådet

Formålet med Barne- og ungdomsrådet (BUR) er å fremme barns og unges interesser i nærmiljøet. BUR skal styrke og hjelpe barn og ungdommer i beslutningsprosessene i kommunen. BUr deltar en gang i året på et kommunestyremøte hvor de opptrer som høringsorgan for kommunen i de saker som berører barn og ungdommer.

Leder: Haakon Andrè Myhren
Nestleder: Asya Dogan
Sekretær: Tijana Dukic

Forliksrådet

Forliksrådet kan hjelpe deg med å løse konflikter eller tvister gjennom megling. I noen tilfeller kan forliksrådet avsi en dom for kravet ditt. 

Medlemmer Varamedlemmer
1. Morten Sundkøien - leder
Mobil 906 21 782
1. Tove Sissel Larsgård
 
2. Hanne D. Stangnæss 2. Berit Telle
3. Dag Arnfinn Haugen 3. Geir Berntsen

Medlemmene er oppnevnt av Fylkesmannen i Hedmark, Kommunalavdelingen for perioden 2017-2020, etter innstilling i kommunestyret.

Sekretær for Forliksrådet er Arnfinn Brattlie
Adresse: Forliksrådet i Grue, Innlandet politidistrikt, postboks 85, 2201 Kongsvinger
Telefon: 62 53 90 00

Konfliktrådet

Konfliktrådet har til oppgave å mekle i tvister som oppstår på grunn av at én eller flere personer har påført andre en skade, et tap e.l. Eksempler på saker som kan behandles i konfliktrådet, er

  • Nabotvister
  • Familietvister
  • Økonomiske tvister
  • Konflikter som følge av straffbar handling m.m.

Konfliktrådet er for alle og tjenesten er gratis.

Mekling i konfliktrådet krever samtykke fra begge parter, og partene må møte personlig i meklingsmøtet. Du kan ikke ha med deg en fullmektig, men konfliktrådet kan tillate at partene lar seg bistå av andre støttepersoner.

Det finnes 22 konfliktråd som dekker alle landets kommuner. Sekretariatet for konfliktrådene har ansvaret for administrativ drift og faglig utvikling av konfliktrådene. Konfliktrådene samarbeider med kommunene om oppnevning av meklere lokalt. Konfliktrådene samarbeider for øvrig med politi, friomsorgen, domstolene og andre lokale etater som skole og barnevern.

Kontakt konfliktrådet

Du trenger ikke å søke om å benytte konfliktrådets tjenester. Du kan ta direkte kontakt med konfliktrådet enten ved telefonhenvendelse, brev, e-post eller ved personlig oppmøte.

Alle nye saker vedrørende konflikter i konfliktrådet skal henvises til Konfliktrådet i Hedmark på e-post
Besøksadresse: Storgata 1, 2408 Elverum  
Postadresse: Postboks 372, 2402 Elverum
Nettside: www.konfliktraadet.no
Telefon: 62 00 08 31

Leder Siri Stormoen Mobil 951 04 555
Seniorrådgiver Gry Akre Tellum Mobil 932 67 220
Rådgiver Magnus Mostue Nilsen Mobil 456 01 359
Ungdomskoordinator Joachim Berg   Mobil 400 22 682
Ungdomskoordinator Mariann Rønningen Mobil 404 37 875
Ungdomskoordinator Eline Haugen Moen Mobil 488 93 752

Søknadsbehandling

Konfliktrådsleder vil vurdere om din sak egner seg for mekling. Konfliktrådet bistår med å innhente samtykke til mekling fra andre konfliktparter. Meklingsmøtet gjennomføres normalt med én mekler til stede. Mekleren avgjør om den avtalen partene kommer fram til, skal godkjennes.

Konfliktrådet har en gjennomsnittlig saksbehandlingstid på ca. 35 dager (fra første henvendelse til saken er ferdig meklet).

Klagemulighet

Det er partene selv som kommer fram til en løsning i form av en avtale. Det er derfor ikke anledning til å klage til konfliktrådet på avtalens innhold. I straffesaker har du én ukes angrefrist. I sivile saker kan partene selv avtale en angrefrist. Du kan klage på vedtak om at konfliktrådet avviser en sak eller nekter å godkjenne en avtale innen en frist på tre uker fra du mottok vedtaket. Klagen må rettes til konfliktrådet. I klagen skal du angi hva du ønsker endret i vedtaket og begrunne dette. Klageinstans er Sekretariatet for konfliktrådene.

Lover og retningslinjer

Lov om konfliktrådsbehandling (konfliktrådsloven)
Forskrift om konfliktrådsbehandling

Kontakt oss

Servicetorget
Telefon: 62 94 20 00
Telefontid: 09.00 - 14.00
E-post til servicetorget

Finn ansatte

Adresse

Grue kommune
Postboks 94
2261 Kirkenær

Besøksadresse
Rådhusplassen 2
2260 Kirkenær
Åpningstid: 08.00 - 15.00

Org.nummer: 964 948 143
Kommunenummer: 0423
Webredaktør: Agnete Bekkesletten