Generasjon FRI - fri fra avhengighet og nikotin
I mai 2024 lanserte Helsedirektoratet en ny kampanje rettet mot unge om nikotin, inkludert røyk, snus og vape (e-sigaretter). Kampanjen har som overordnet mål å bidra til å forebygge og redusere tobakks- og nikotinbruk blant ungdom, i tråd med regjeringens tobakksstrategi.
Kommunikasjonsmål for kampanjen:
- Økt kunnskap om skadevirkninger av nikotin og tobakksprodukter.
- Økt kjennskap til hjelpetilbudene
Målgruppe:
Hovedmålgruppen er ungdom i alderen 13–17 år. Kampanjen tar utgangspunkt i målet om en tobakk- og nikotinfri generasjon, også kjent som Generasjon FRI.
Budskap:
Kampanjens budskap er bygget rundt at det å være ung er en tid for løsrivelse og frihet. Nikotin er svært avhengighetsskapende, og avhengigheten kommer ofte snikende. Å være avhengig av nikotin er et tap av frihet. Samtidig har nikotin negativ effekt på helsen, spesielt når man er ung. Å være fri fra nikotin gir muligheten til å gjøre som man vil, bestemme selv over egen kropp og ta egne valg.
Viktige poeng:
- Å være avhengig av nikotin er tap av frihet.
- Nikotin har negativ effekt på helsen.
- Nikotin er et giftstoff som man fort blir avhengig av, og barn og unge er ekstra sårbare for å utvikle avhengighet. Mange angrer på at de begynte og synes det å slutte med nikotin er veldig vanskelig.
- Nikotin kan ha en uheldig påvirkning på en ung hjerne som fortsatt er i utvikling.
- Nikotin og nikotinprodukter er ulovlig å selge til alle under 18 år.
Kampanjens landingsside: https://www.ung.no/nikotin
Kampanjen vil være synlig i første runde fra uke 22 og ut juni på kino, i VG-lista (vg.no) (i forkant og underveis i konserten 21. juni), i digitale og sosiale kanaler, samt på utendørsreklame rundt om i landet.
Mer informasjonsmateriell og ressurser finnes på denne lenken:
https://www.helsedirektoratet.no/tema/tobakk-royk-og-snus/kampanjer-og-informasjonsmateriell